Hjulet

Hjulet 

 

Lad os se på hjulet's detaljer, og hvad du skal holde øje med.

Bremsen | Lejerne | SpolenFodenPris  -  Sammenfatning | De andre typer

Bremsen: 
Vi starter med bremsen. De 2 hovedtyper er frontbremse og bagbremse. Derudover findes der en outsider, som er centerbremse.

På hjul med frontbremse,  sidder bremsen som navnet siger - Foran på hjulet.

Der er dem som siger at det er den bedste bremse.
Argumentet for påstanden er, at bremseskiverne er større, og dermed giver en blødere og mere følsom bremse.

+ Måske en bedre bremse.
+ Fylder lidt mindre i grejkassen
- Er for nogen "bøvlet" at justerer.
- Langsomt spoleskift
   
Bagbremsen  sidder..... Ja du har nok gættet det. Bag på hjulet.

Om den er dårligere end frontbremsen, vil jeg ikke udtale mig om.
Udviklingen følger også bremsesystemerne, så jeg tror ikke at der er den store forskel.

+ Lettere at justerer.
+ Hurtigt spoleskift
- De billige modeller bremser ofte i ryk.
- Fylder lidt mere i grejkassen.
   
Så har vi outsideren med centerbremse.

Her sidder bremsen midt på hjulet - lige bag spolen.
Hvis argumentet med de større skiver på frontbremshjul holder, så må dette hjul have den bedste bremse, da den har større bremseskiver.
Om argumentet holder, ved jeg ikke.

+ Hurtigt spoleskift
+ God bremse.
- Pladseringen kræver lidt tilvænding:

 

Sammenfattet kan jeg ikke sige hvad der er bedst for dig. Det må være et temperamentspørgsmål.
Det du skal se efter, er at linen kan trækkes af hjulet med et jævnt træk. Dvs. at når bremsen er indstillet, må linen ikke trækkes af i små ryk.
Høre du til dem som gerne står med en smøg i hånden? Så er bagbremsen til dig.
Med forbremse løber du risiko for at brænde linen over, når du skal lege med bremsen.


 

Lejerne: 
Generelt vil man nok sige at jo flere lejer, jo bedre hjul.
Det er nok en sandhed med modifikationer.
Du har sikkert set annoncer med superhjul med 7 lejer til 150 kr.
Jeg har for nysgerrighedens skyld, købt et par stykker - Man kan jo blive behageligt overrasket.

Jeg har skilt dem alle ad, og højst fundet 3 lejer, som var af tvivlsom kvalitet.

Min personlige erfaring er, at man ikke skal gå så højt op antallet af lejer. Tag hjulet i hånden, og drej rundt.
Går det blødt og uden mislyde, skal du ikke spekulere mere på lejerne.


 

Linespolen:  
Linespolens størrelse/linekapacitet giver et fingerpeg om, hvilken type fiskeri hjulet er egnet til.

 
Måske ligger det største fingerpeg i hvilket hjul man skal vælge, i spolestørrelsen.
På billedet herover ses 4 forskellige størrelser, som hver er egnede til en specifik form for fiskeri.
 
Small eller UL størrelsen:
Små spoler med lille linekapacitet er fine til sø, å, og det lette fiskeri i fjorden.
De er fine til fiskeri, hvor man ikke regner med lange kast og kæmpefisk som tager lange udløb.
Her snakker vi linekapacitet på max 100-150 m. 0,15 line
De kan bruges til P&T, men er ikke det ideelle valg.
  Medium:
Mellemstørrelsen er egnet til mere allround fiskeri, og et mere rigtigt valg til P&T fiskeri.
Linekapaciteten her, ligger på 150-250m. 0,15 line
De har linekapacitet til lange kast, og til de store fisk, som tager lange udløb.
  Medium +
Samme som medium.
Dog med en lidt større linekapacitet.
  

Maximum:
Så har du giganten.
Den har en kæmpe linekapacitet, og er skabt til superlange kast med tunge vægte.
Den er ideel til kæmpefisk som tager lange udløb.
Linekapacitet på 350-450 m. 0,50 line.

Der findes kun 2-3 søer i Danmark, der er store nok til disse hjul.
Det er derfor ikke en god ide at købe sådan et.

 


 

Foden:

Dette er meget vigtigt - Især hvis du vælger et billigt "noname" hjul fra supermarkedet.

Tag fat i foden og selve huset på hjulet, og vrid det som en karklud.
Giver det efter, og virker blødt, så smid det væk.
Foden skal være solid. Det er surt show at stå med et knækket hjul, når drømmefisken sidder på krogen.

 

Den fine Baitrunner kopi her, er købt i Lidl, og har efter sigende 7 kuglelejer.

Jeg forvendtede at blive glædeligt overasket over hjulet, men foden er så blød og bøjelig, at hjulet nærmest er umuligt at fiske med.

 


 

Pris: 
Du kan hurtigt ende med at stå med et meget dyrt hjul. Her snakker vi fra 2000 kr. og op.
Som begynder vil jeg dog ikke råde til at bruge mere end max 300-400 kr.
Det kan måske endda virke lidt i overkanten.
Prøv at snakke med forhandleren. Tit kan du få et rigtigt godt hjul, som måske er forrige års model, til en fordelagtig pris.

Supermarkeder har også tit "Noname" hjul til 150 kr.
Generelt ville jeg gå uden om dem af 2 grunde.
1. Du får ikke nogen vejledning af personalet.
2. De er som regel af særdeles tvivlsom kvallitet.

Men - Er du førstegangskøber, og ikke 100% sikker på om P&T bliver din nye hobby, så kan du godt købe det.


 

Sammenfatning: 
Gå ind til forhandleren, og fortæl ham hvad dit budget ligger på.
Fortæl ham hvad du skal bruge hjulet til, og hvilken stang det skal sidde på.
Fortæl ham også, at du er interesseret i ældre modeller.

Tag de hjul han fremlægger, og studer dem nøje.
Hus og fod skal virke solidt.
Lang spole med lille diameter (skal kunne rumme 150-200 m. 0,15 line).
Fornuftig bremse.
Godt designet lineophæng.
Blød og jævn gang - uden mislyde, når du drejer håndtaget.
Pris på max 300-400 kr.


 

De andre hjul:

Vi skal ikke glemme "Multihjul" - Jo det skal vi !
Multihjul er simpelthen ikke for begyndere.

De kræver så meget øvelse at mestre, at fiskeglæden bliver meget lille.

   
Så er der "Indkapslede" hjul.
Dem bør du også undgå. Og her er en selvmodsigelse.
De bliver betegnet som begynderhjul, da de er meget lette at lære at kaste med.
Men - Opstår der fuglereder på linen, bliver de pludselig meget bøvlede at ha' med at gøre.