Fredag, 04 marts 2016 07:53

Adskil Shimano Twinnpower

Rate this item
(0 votes)

At skille et Shimano Twinpower ad, kan virke som en uoverskuelig opgave.

Der er skjulte skruer der driller, og mange små dimser der kan blive væk.

Jeg vil her vise dig hvordan jeg skiller mit ad. Det er muligvis ikke den korrekte måde at gøre det på. Men det virker for mig.

 

 1

Først skal bremsejusteringen af.
Dette kan gøres på 2 måder - Rigtigt og forkert.

Rigtigt: Hold fast i de 2 tynde ringe så de ikke kan dreje rundt.
Drej så selve bremsen "med" urets retning.

Forkert: Da det ikke er lykkedes mig at finde en måde at holde de 2 tynde ringe, er det denne metode jeg bruger.
Det er på eget ansvar hvis denne metode bruges.

Her skal du ikke holde på de 2 ringe.
Drej den vej du drejer når du skal løsne bremsen (mod uret).
Når bremsen er løsnet helt, bliver du ved med at dreje.
Det vil føles som når man skruer en skrue over gevind.

Det virker som en volsom metode, men jeg har gjort det mange gange uden at noget er gået i stykker.

  2  

Nu er bremsejusteringen og messingringen fri.

Med en lille skruetrækker fjernes den markerede låsering
   3  Låsering fjernet.
  4  Nu kan de 2 næste dele lirkes fri med en lille skruetrækker.
  5

 PAS PÅ HER!!!

Fightbremsegrebet trækkes af (ignorer skruen på billedet, den er med ved en fejltagelse)

SE NEDENSTÅENDE INDEN DU TRÆKKER GREBET AF.

  6  

Under fightbremsen sidder en meget lille fjeder og spids.

Pas på den ikke flyver væk, når du trækker grebet af.

Det er ikke katastrofalt hvis den bliver væk.
Det er den som får fightbremsen til at "klikke" når du justerer på den.

  7  Med en lille skruetrækker fjernes "O"ringen.
  8  Nu kan du skrue fightbremsejusteringen af.
  9  Sikkerhedsskruen fjernes, og låsemøtrik skrues af.
  10  2 skruer fjernes.
  11 Skruen på "ryggen" af hjulet fjernes.
  12  Dækslet trækkes af.
  13  Du har nu adgang til "den skjulte skrue" som fjernes.
  14  

Huset kan nu skilles ad, og kronhjulet trækkes ud.

Hold øje med evt. afstandsskiver!

  15  Fjern skruen på låseblik.
  16  

PAS PÅ!!!

Der sidder muligvis en meget lille nylonskive under låseblikket.
Pas på at den ikke bliver væk

Løft låseblikket ud.

  17  Nu kan aksel og spolehus fjernes.
  18

Jeg ved ikke hvad det hedder, men det er den del som får bremsen til at klikke når der fightes fisk.

De 3 dele kan pilles ud nu.

  19  Fjern bremsejustering og fjeder.
  20  Bremsen fjernes evt. med en lille skruetrækker, eller ved at slå hjulet forsigtigt i bordet, så den falder ud.
  21  

Hele bremsen adsilt.

Bemærk rækkefølgen når hjulet skal samles igen.
Det er specielt vigtigt at bemærke, at det er den "lange" ende af akslen, som skal først ind.

  22  

Hjulet set ovenfra.

Fjern de 3 skruer fra Anti reversekoblingen

  23  

Koblingen fjernet.

Pas på den lille nylonskive.

BEMÆRK: Disse dele må absolut IKKE få olie eller fedt, da antireversen så ikke virker.

Får du / eller har du problemer med at antireversen kun virker en gang imellem, er det disse dele som skal skiftes.
(koster ca. 200 kr)

Hvis du har behov for at skille koblingen ad, så pas på.
Der er 6 ruller og 6 meget små fjedre som let bliver væk.

  24  Med antireversen fjernet, kan du få leje og snekkedrev ud.
 25  

Hjulet er nu skilt ad, og kan rengøres og smøres.

Der er stadig nylontandhjul tilbage i hjulet.
Jeg vil ikke anbefale at disse pilles ud - medmindre det er strengt nødvendigt.
De kan være meget svære at få sat i igen.

   
Samling af hjulet.  

1. Isæt snekkedrev, snekkeleje, og antireversekobling.

2. Isæt de 3 dele som får bremsen til at klikke.

3. Monter aksel og spolehus.
Sørg for at akslen kommer rigtigt ind i de 3 dele til "bremseklikkeren"

4. Monter låseblik på akslen. Der er 2 riller i akslen, som låseblikket passer hen over.

5. monter kronhjulet og evt lejer.

6. Huset samles.

7. Delene til fightbremsen monteres (fig 8)
Justeringsskruen til fightbremsen (fig 29) spændes til. Fast - men ikke hårdt.

8. Fjeder og spids (fig 6) monteres

9. Fightbremsegreb montres.
Den lille fjeder og spids trykkes ned med en lille skruetrækker, samtidig med at grebet skubbes ind over.
Pas på at den ikke smutter, for så er den væk.

10. Delene i fig. 4 monteres.

11. Bremsesystemet på fig. 20-21 monteres.
Jeg syntes at den lettese måde er at man først lirker aslen med den lange ende ind først.
Der skal drejes og lirkes lidt, for at få den til at falde helt på plads.
Dernæst lirkes alle bremseskiverne på plads, startende fra venstre mod højre på fig. 21.

12. Justeringsskrue og fjeder monteres.
Justeringsskruen skrues så hårdt i som muligt med fingrene.

13. Bagbremsen monteres.
Hakket oppe i bremsehåndtaget (fig. 30) skal passe over "kærven" på justreringskruen.

Nu holdes der fast på de 2 ringe (fig. 1) evt. med neglene, og bremsen skrues mod uret, så stramt som det er muligt.
Det kan være der skal et par forsøg til.

29

 

30

   
Read 1993 times Last modified on Fredag, 04 marts 2016 09:13